Nederland is koploper als het gaat om bijvoorbeeld het app-gedrag van 15-jarigen. Maar betekent dit dat onze leerlingen ook Digital Natives zijn? Zijn ze in staat om efficiënt betrouwbare informatie te zoeken, te verwerken en te delen? Kunnen ze nep-nieuws van echt nieuws onderscheiden? Snappen ze wat cookies zijn? Hoe bewust gaan ze online met (hun eigen) persoonsgegevens om?
Hoe het Nederlandse curriculum in de komende jaren gaat veranderen op basis van de aanbevelingen van curriculum.nu is nog niet duidelijk. Maar één ding lijkt zeker, er zal meer aandacht besteed gaan worden aan digitale geletterdheid. Hiervoor is het belangrijk dat we eerst weten in hoeverre onze leerlingen al digitaal geletterd zijn.
Volgens internationaal onderzoek vallen de digitale vaardigheden van leerlingen in het voortgezet onderwijs namelijk nogal tegen. Recent onderzoek wijst er bovendien op dat er tussen Nederlandse leerlingen sterke verschillen zijn (Kennisnet, 2020). In elke klas zitten zowel heel vaardige als minder vaardige leerlingen. Zonder tussenkomst van het onderwijs kan dit de digitale kloof tussen burgers in de komende jaren versterken.
Over de digitale vaardigheden van leerlingen in het basisonderwijs weten we nog weinig. Onder de naam Peil.DG zal in het voorjaar van 2022 daarom voor de eerste keer een grote peiling worden uitgevoerd naar de digitale geletterdheid van leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs. Deze peiling is een zogenoemde ‘nulmeting’ en onderzoekt wat onze leerlingen op dit moment al wel en niet kunnen. De uitkomsten van de peiling worden gebruikt om het onderwijs in digitale geletterdheid verder vorm te geven en vroegtijdig knelpunten te inventariseren.